2005

10 års jubileum, Prag!!

Mesås samlades på Sthlm:s central och vi tog bussen ut till Arlanda utan större missöden.

Dag 1:
När vi tillslut anländer till vårt bokade hotell i Prag så får vi till vår bestörtning reda på att rummen är inte bokade eller bekräftade av vår svenska reseagent. Men till slut så får vi våra rum men endast 1 natt. Till vår stora förvåning så är rummen otroligt luxuösa, vi checkar in och begär oss ut i Prags gatuvimmel. Vi finner en bra restaurang för vår första middag.
Dag 2:
Efter en god frukost tar vi kontakt med receptionen och de meddelar att de har bokat in oss på ett systerhotell, vi tänkte: “Det kan ju bara bli bättre”. Å kan man tänka sig när vi anländer till det nya hotellet så visas vi upp till “Topfloor” med egen utgång till tak-terassen med bar. Dessutom är rummen ännu mer luxuösa än förra hotellet.
Dag 3:
Efter all chock kring hotellrum och byten så letar sig Mesås ut på bland diverse Pragbor och turister. Det finns en hel del att beskåda, vi beger oss till Karls Bron. Denna har stått orörd sedan 1200-talet och är kantad av ett antal större statyer som blivit färgade av tidens tand (helsvarta). Vi traskar vidare över till den sk Lill-sidan där vi finner en riktigt go sopp-restaurang. Där inmundigas en god lunch + några goa Pilsner Efter lunchen är det dax för lite mer kulturell beskådning: Palatset och Katedralkyrkan, den sistnämnda ifrån 1200-talet. Dax för festmiddag, vi letar oss fram till en internationell restaurang och beställer en 3-rätters middag med tillbehör. Vi tror alla att slutnotan kommer hamna i den övre kvantilen, men vad vi bedrog oss: Priset landade på ungefär samma som om vi vart 2 pers på lyxrestaurang i Svedala, nu var vi 5 pers.
Dag 4:
Sista dagen i Prag, vissa av oss tar en guidad tur medan resten styr kosan till nya delen av Prag Centrum.
Man blir ganska snabbt förvånad över vilken lyx affärerna håller (den bild av öststater får en rejäl törn).
Vi inmundigar en go glüvine på Julmarknaden och strosar bland alla stånd. Dax för lunch, ett par goa mörka Pilsner hägrar.
Efter en del shopping så letar vi oss hemåt, checkar ut från hotellet och flyger sakta hemåt.

Vilken resa, detta måste vi göra om………